Bij De Schakel wordt er individueel lesgegeven en geclusterd waar kan, waar nodig worden ook groepsdoorbrekend instructies gegeven. De leraren stemmen de instructies af op de behoefte van de leerling. Dit wordt dagelijks na gegaan tijdens looprondes en het werk dat gemaakt is. Een uitgangspunt is ‘help mij het zelf te doen’. De leraren moedigen leerlingen aan door complimenten, verwachtingen hoog te houden en aan te sluiten bij talenten en interesses. Hierbij zijn ze specifiek en leggen nadruk op de succesvolle gevolgen van eigen acties en keuzes. Er wordt begrip getoond als iets nog niet lukt, maar verwachten net zoveel of meer als van andere leerlingen. Dat geeft een gevoel van kracht en controle. We geven de boodschap dat het kind meer is dan een stressvol verleden. De leraren vragen eigenaarschap van de leerlingen. Er wordt gewerkt met weektaken waarop feedback gegeven wordt. Ook maken we gebruik van het aandacht blokje voor zelfstandig werken. De leerlingen van groep 3 t/m 8 zitten in één groep, zodat leerlingen van verschillende niveaus elkaar kunnen helpen. Daarnaast is het ook praktisch gezien handiger, vanwege de niet te voorspellen in- en uitstroom.
Nieuwe leerlingen kunnen het hele jaar door worden aangemeld. Er vindt altijd een gesprek plaats tussen de ouder(s) en de leerkracht. Als een kind vier jaar wordt mag het iedere dag naar school. Als het kind vijf jaar is geworden, is het leerplichtig en moet het iedere dag naar school. Voor een optimale ontwikkeling verwachten wij kinderen vanaf 4 jaar dagelijks op school.
Leerlingen die van een andere school komen, worden opgevangen door de leerkracht van de groep waarin ze geplaatst zijn. De leerkracht draagt zorg voor een zo goed mogelijke opvang en aansluiting, eventueel in overleg met de intern begeleider. Er wordt contact opgenomen met de vorige school, als dit van toepassing is. Het onderwijskundig rapport dat de kinderen meekrijgen van de vorige school is de basis waarop de leerstofaansluiting moet plaatsvinden. Als er geen informatie van de vorige school aanwezig is, worden er toetsen afgenomen, zodat we met ons onderwijs zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij het niveau van het kind. Wanneer de leerling de school verlaat, wordt er een onderwijskundig rapport met uitstroomrapportage en een individuele leerroute meegegeven voor de nieuwe school.