Ons Onderwijs

Leren in school komt tot stand op basis van het didactisch proces. Binnen de Schakel worden zoveel mogelijk de principes van NT2 onderwijs aangehouden in alle lessen. De medewerkers van de Schakel hanteren de volgende didactische aanpak.
- Een eenduidig en voorspelbaar instructiemodel
De instructielessen worden via het GIP & EDINT2 model aangeboden. De instructie en de leerstof worden afgestemd op de relevante (niveau- en leer) verschillen van leerlingen, zowel bij de groepslessen als bij de individuele begeleiding. Er worden weloverwogen keuzes gemaakt op het gebied van leerstofaanbod, onderwijstijd of het gebruik instructiemodel. De instructie, verwerking en de tijd worden voortdurend op elkaar afgestemd zodat de effectieve leertijd van het onderwijsleerproces wordt vergroot.
- Planmatige ondersteuning op maat
De leerlingen gaan na de instructie de lesstof zelfstandig of onder begeleiding van de onderwijsassistent verwerken. Bij de verwerking zijn de pedagogische en de didactische ondersteuningsbehoeften van de afzonderlijke leerlingen leidend.
- Nauwkeurig volgen van de didactische ontwikkeling van de leerling.
Het onderwijsprogramma betreft een 10 weken programma, waarbij voor iedere betrokkene duidelijk is welke kennis en vaardigheden de leerling aan het einde van de 10 weken moeten beheersen. In de periode van 10 weken is zowel bij de leerling als de leraar helder of de leerontwikkeling van de leerling conform de planning verloopt en worden er maatregelen genomen indien de planning niet wordt gehaald.
Tijdens de lessen anticiperen de leraren op de problematieken die leerlingen tijdens het leerproces
ervaren en volgen er interventies na analyses. Deze interventies zijn altijd oplossingsgericht. Op deze
wijze wordt er gericht gestuurd op de opbrengst en worden de individuele leerdoelen bereikt. De leraren en onderwijsassistenten handelen proactief op de scores van de leerlingen. De leraren registreren de vorderingen van leerlingen.
- Betekenisvol onderwijs
We gebruiken interactieve werkvormen zoals thematisch en samenwerkend leren. We zorgen dat via de thema’s, de leeromgeving aan elkaar wordt verbonden en betekenisvol is voor de leerlingen.
Dagelijks rooster De Schakel kent een continurooster, volgens het 5-gelijke-dagen-model1. Het dagelijks rooster bestaat uit drie blokken: taal, rekenen en woordenschat. Binnen het weekrooster is voldoende tijd ingeroosterd voor bewegingsonderwijs, wereldburgerschap en TEAM-UP lessen.